12/27/2008

عمل شبكة محلية بالصور



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

درس اليوم درس جميل جدا وبصراحة كتير جدا بيسأل عليه وعشان كده انا هحاول افصل فيه

كيفية عمل شبكة محلية (lan) والجماعة بتوع الفرنجة بيسموها local area network

والموضوع هيكون علي شكل اسئلة لانه بيكون اسهل

اولا ما هي الشبكة المحلية :



بالبلدي كده لو انت معاك اتنين تلاتة اصحابك سواء في نفس البيت او في بيوت تانية

وعاوز تعمل شبكة نت بينك وبينهم هيا دي الشبكة المحلية وسيبك من الرغي الكتير وافهمها كده

ولم احتاج الي انشاء شبكة محلية :

هقولك يا عم

تخيل كده لو انت مشترك في نت وبتدفع لوحدك وعاوز تخلي حد يشيل معاك الليلة طبعا هتحتاج الشبكة المحلية

ولو محتاج انك تعمل مشاركة الملفات يعني ترسل وتستقبل ملفات من والي جهازك واجهزتهم يبقي هتعمل شبكة محلية

وتخيل لو انت وعمك وابن عمك واتنين تلاتة اصحابك بتستخدموا طابعة واحدة بس مش يبقي احسن لو محتاج كده يبقي هتعمل شبكة محلية

ما مدي قدرة الشبكة علي تحمل عدد المشتركين

شوف يا عم من حيث عدد المشتركين مفيش اي خوف يعني ده علي حسب سرعتك مش سرعتك انت لأ سرعة النت

يعني علي راي المثل " علي أد لحافك مد رجليك" او " علي أد سرعتك زود المشتركين"

يعني انت وشطارتك زود السرعة وزود المشتركين ومش هتخسر ان شاء الله

ما هي المسافة بيني وبين كل مشترك

شوف بقي واحدة واحدة وهوضحلك في الشرح

وهنا السؤال

كيفية انشاء الشبكة المحلية بأفضل الاحوال وبأقل التكاليف

هناخدها واحدة واحدة كده وبراحتنا خالص ويا ريت تقوم تعمل فنجان قهوة او كباية شاي بند خمسين عشان تركز

الاجهزة المطلوبة :

راوتر __ HUP او سويتش __اسلاك انترنت __ اراجة __splitter__

RJ45 ( سبلتر) او فلتر __ اكتر من جهاز ( طب ما هو طبعا )

هناخد كل جهاز واحدة واحدة كده ووظيفة كل جهاز

الراوتر : الراوتر ده هو اللي بيستقبل الاشارة الاتية من السلك الرئيسي ( الكبس بتاع التليفون ) يعني لازم الاشارة تعدي عليه الاول

وطبعا فيه منه انواع كتير ونصيحة من اخوك احسن نوع وبسعر معقول D-LINK وطبعا فيه نوع واحد بورت واتنين بورت وتلاتة

براحتك علينا يا باشمهندس ايه هو البورت ده:

ماشي يا عم انا هقول لك البورت ده هو المنفذ اللي بيطلع منه اسلاك لبقية الاجهزة

يبقي كده الراوتر هيدخل له سلك وهيخرج منه اسلاك حسب عدد البورتات ( المنافذ) اللي خارجة من الراوتر

يعني ايه المطلوب مني يا باشمهندس :

شوف يا حاج اشتري راوتر D LINK واحد بورت بس خد بالك

استني استني واحد بورت ايه وانا عندي مشتركين كتير وبعدين اخد بالي من ايه هو من اولها هتخوفني

اشتري بس واحد بورت وانا هقول لك تعمل ايه وانا مش عاوز اخوفك ولا حاجة بس عاوز انبهك علي نقطة مهمة

خد بالك الراوترات فيه كتير منها مضروب والدي لينك بردو نزل منه مضروب يعني لازم يكون اصلي

وانا هعرف منين انه اصلي


شوف يا عم لازم تكون واثق من المكان ومن السعر وانا ممكن اخدمك في حاجة زي دي

اه هو ده اللي كنت خايف منه انت عاوز تعمل لنفسك شغل :

لا تخاف ولا حاجة مصر مليانة محلات جميلة جدا وفيها راوترات اصلي تقدر تشتري منها ولو عاوز مساعدة كلمني بس

وانا هقولك من غير مقابل خالص

وده شكل الراوتر



















خلاص خلصنا من الراوتر خد لك شوية شاي كده وروق



السويتش او HUP :


مشهور في مصر باسم السويتش والمطلوب منك سويتش فيه بورتات كتير علي عدد المشتركين وده امره سهل وانواعه كتيرة

ورخيصة

ايوة السلك ده هيدخل عالسويتش وبعد كده هناخد من السويتش وصلات للمشتركين

ودي صورة السويتش







والحاجات التانية ما وظيفتها

ناخد نظرة عامة كده عالموضوع : كبس تليفون طالع منه سلك والسلك داخل علي راوتر والراوتر طالع منه سلك داخل علي سويتش

والسويتش طالع منه اسلاك موزعة للمشتركين بس كده

بس لازم السلك يكون فيه حاجة تدخل في السويتش ودي بنسميها RJ وبنركبه في السلك بــ ( الاراجة) وبعد التركيب ده شكلها










والتركيب بيكون بطريقة معينة ممكن وانت بتشتري السلك تقول للبياع يأرجهولك وتريح دماغك

او ممكن تأرجه بنفسك وهقول لك ازاي

السلك فيه 8 اسلاك صغيرة ( بني , اخضر , ازرق , برتقالي , ابيض بني , ازرق ابيض , اخضر ابيض , برتقالي ابيض)

وبتتركب بترتيب معين علي التوالي ( بني , ابيض بني , اخضر , ازرق ابيض , ازرق , اخضر ابيض , برتقالي , برتقالي ابيض )

وبتتركب طبعا بالاراجة زي ما قلنا وكل السلوك بتكون بالترتيب ده تبع مايكروسوفت ما قررت

بتضع السلوك بالترتيب ده في الارجي (لها مكان طبعا)  وبعدين بتضغط عليها بواسطة الاراجة حتي تتثبت في الارجي

وده شكل الاراجة












وفائدة السبلتر ايه


فائدة السبلتر انك عشان تشغل التليفون بتدخل الخط الرئيسي علي اسبلتر الاول وبعد كده بيطلع

من الاسبلتر سلكين

سلك للتليفون وسلك للراوتر والاسبلتر صغير وانواعه كتير بس كل ما كان النوع انضف كل ما كان احسن

لأن الاسبلتر بينقي الخط يمعني انه بيصفي الاشارة للتليفون وللنت

ودي صورة اسبلتر








وبكده يبقي تمام


فاضل انك توصل سلوك من السويتش لجهازك ولاجهزة المشتركين وفاضل نقطة صغيرة وهي


تهيئة جهازك واجهزة المشتركين


وهي سهلة جدا


طبعا جهازك له IP هتخلي كل واحد من المشتركين يعمل IP لنفسه بس يغير في اخر رقم ويحط نفس القيم اللي عندك

عدا الـIP


يعني لو عندك في جهازك IP


192.168.1.2 اللي بعدك يعمل اي بي 192.168.1.3 وهكذا والقيم الاخري يضعها زيك بالظبط



وبعدين كل واحد يعمل الخطوة دي علي جهازه :


كليك يمين علي My Computer

properties


computer name



change




بجانب خانة اسم الكمبيوتر هسمي الكمبيوتر اسم


وبجانب خانة workgroup هسمي المجموعة اسم وليكن ISGROUP




31 Comments:

مهندس مصري said...

الله ينور

medo said...

وينور عليك ياباشمهندس

Anonymous said...

طيب لو انا عندي سويتش 4 بورت وعايز ادخل معايا ناس تاني وازود السرعه واجيب سويتش
انا سامع ان اللي بياخد من الراوتر بيبقى اسرع من السويتش
راي حضرتك ايه
اجيب سويتش اكبر وكلنا ناخد منه ولا الموضوع عادي
مستني ردك
مشكور مقدما

Anonymous said...

اسف راوتر اربعه بورت

medo said...

اسف علي التأخير لظروف نتيجة الامتحان وانت عارف

الواحد بيبقي مرعوب ازاي مبيعرفش حتي ياكل

اما بالنسبة لسؤالك

شوف تاخد من الرواتر زي ما تاخد من السويتش مش فارقة

بس المهم يكون نوع السويتش نضيف

وبعد كده جودة النت معتمدة علي المسافة وعلي السلك

وعلي اعتبارات تانية ومش هتفرق كتير

شكرا علي مرورك

دمت بود,

مهندس عاصم الهوال said...

نسيت تقول لنا حاجة ياهندسة بعد الشرح الجميل ده
كيف أجعل كل مشترك يدخل على الشبكة من خلال باسوورد
وكيف أجعل كل مشترك له نصيب معين من سرعة الداونلود لأن فيه ناس مفيش عندهم رحمة وبيتغلوا الشبكة في تنزيل أفلام وخلافه وبيسحبوا السرعة بطريقة مملة
أرجو أن ترد أو إرسل الإجابة على a_asem@hotmail.com
أنا مهندس عاصم وعندي شبكة زي اللي حكيت عنها بالضبط ومحتاج المعلومات دي ضروري
أشكرك

medo said...

عنيا يا باشمهندس هرسلك الاجابة علي سؤالك
وشكرا علي مرورك

دمت بود,

Anonymous said...

يا سلام
و الله العظيم كلمة شكر قليلة عليك يا زعيم
الله يعطيك العافية
و يا ريت نصير أصحاب و ده ايميلي علشان نتواصل مع بعضينا
fawzyrock@hotmail.com
و يا ريت مكونش تقلت عليك

medo said...

تشكرني علي ايه بس يا عم فوزي

واحنا طبعا اصحاب

دمت بخير,

Anonymous said...

أشكر جدا .. شرح رائع ومميز ربنا ينورك ويسعدك دنيا وآخرة
أنا درست الشبكات بس شرحك نورني وفهمت حاجات ماكنتش فهماها
مشكور ياعبقري

medo said...

ياااه عبقري مرة واحدة كده ده تواضع منك

ماشي يا ستي شكرا علي مرورك الرائع

دمتي بود,

Anonymous said...

انا داخل على شبكة وفيها ناس كتير وعاوز انقل حاجة من جهاز واحد اخر ومعموله باسورد هل فى برنامج اقدر اعرف بيه الباس ورد ممكن ترد علية وده اميلى, ahmedamen20062000@yahoo.com

Anonymous said...

انا داخل على شبكة وفيها ناس كتير وعاوز انقل حاجة من جهاز واحد اخر ومعموله باسورد هل فى برنامج اقدر اعرف بيه الباس ورد ممكن ترد علية وده اميلى, ahmedamen20062000@yahoo.com ممكن تردو علية ضرورى اخوكم فى الله احمد

medo said...

بص يا عم احمد مفيش طريقة خالص الا الاختراق

وسيبك من اللي يقوللك دوس ولا غيره

عشان تتعلم الاختراق انا بفضل c++

وبعدين اصلا غلط انك تدخل جهاز واحد من غير اذنه

Anonymous said...

ممكن اميلك يا صاحبى عايز استفيد منك حاجات انا اميلى ياريت تضيفبى عندك
love_aliloz@yahoo.com

medo said...

اوك

ان شاء الله هضيفك

Anonymous said...

شكرا يا معلم الكل وعايز نبقى اصحاب واى جديد نرجو
منك المتابعه ولو فى رقم تليفون ابتعلى على الميل
mrbrakat@yahoo.com

medo said...

نورتنا هنا و الله

شكرا ليك

Anonymous said...

بعد اذن حضرتك انا عندى ف الشركة مجموعة اجهزة كلها متوصله بالنت ولكن وايرلس وعايز اعمل شبكة اربط بيها الاجهزة ببعضها واعرف عليها البرنتر ياريت لو حضرتك تقدر تساعدنى بالشرح ال اقدر من خلاله انفذ دا وياريت لو اقدر اعمل لكل جهاز باسورد
دا اميلى بعد اذنك mido_sonny1@yahoo.com
اخوك م احمد قطر

medo said...

انتا كده عايز تعمل LAN لان الـWAN متركبة

بمعني ان الاجهزة متوصلة بالنت انتا بس محتاج تربطهم ببعضهم بالبلدي

انتا بس محتاج سويتش هتأرج تأريج عادي خالص زي اللي انا شارحه فوق

هتوصل كل الاجهزة بالسويتش ومعاهم الطبعة وكده

الحكاية بقت فل

اما لو تقصد انك عايز تربط الاجهزة ببعضها وايرلس

فده موضوع تاني مش هيختلف كتير

يعني بدل الواير هيبقي وايرلس ^_^

Anonymous said...

جميل جدا الي الامام ,

smr said...

ياسلام على شرحك الروعه
ماشاء الله عليك يابشمهندس بجد شرح ممتاز
ربنا يكرمك
انا حاشتغل الفترة اللي جاية في الشبكات وخبرتي فيها مش اوي
ياريت تقدر تساعدني
ده اايميلي ..
ms.smoora@yahoo.com

Anonymous said...

الله ينور عليك يا بشمهندس بس عاوز اقولك حاجة ليه شرحك بالهجه المصرية بس و انا كتير كلامك مش فاهم معناه و ياريت تتكلم بالهجه الصعيديه و سلامي عليكي يا شبكات وو مخلله يا شبكات

hamada said...

ياه بجد روعه ياهندسه والله استفدت جدا
انا موصل لمجموعة ناس بس عاوزك توضحلى من فضلك موضوع الباسورد لكل عضو وحكاية انى اعمل لكل واحد سرعة تحميل محدده ارجو الاهتمام من حضرتك
وبالنسبه لبرنامج النت كت ده لو حد استخدمه ازى اعالج الموضوع ده ده ميلى ارجو الافاده اخوك احمد
midicinelord@yahoo.com

eng:mohamed adly said...

انا اقولك موضوع ازاي تخلي لكل واحد باص ورد ده ببيبقي محتاج كيسة تبقي سيرفر وبتسطب عليها حاجة اسمها الميكروتك وده نوع من انواع السيرفرات بيديك تحكم كامل للناس اللي معاك علي الشبكة زي انه يدخل بيوز وباص خاص بيه مربوط بمكا الجهاز بتاعة وتعرف هو حمل اد ايه وتحددله سرعتة وحاجات تاني كتير جميلة جدا انا شغال بيه في ادارة شبكة وير لس وينفع يتعمل للشبكة العادية اللي بالسلك وشكرا

sameh said...

الله ينور عليك بجد شرح تحفه والجميل انو بلدى
بس انا عندى مشكله صغيره انا عندى شبكه وتمام التمام شبكه محليه بس عايز اعمل لكل مشترك باسورد او باسورد عام لكل المشتركين والحقيقه مش عارف ازاى شوفت واحد عاملها تيجى تفتح النت تلاقى صفحه فى موسيقى كده وطبعاً كاتب اللى هو عايزه وبعدين تكتب الباسورد واليوزر وتدخل والحقيقه هو مش عامل كيسه سيرفر ولا حاجه هو جايب برنامج بس مش عارف اوصله

Mr.nor said...

نسيت تقول لنا حاجة ياهندسة بعد الشرح الجميل ده
كيف أجعل كل مشترك يدخل على الشبكة من خلال باسوورد
وكيف أجعل كل مشترك له نصيب معين من سرعة الداونلود لأن فيه ناس مفيش عندهم رحمة وبيتغلوا الشبكة في تنزيل أفلام وخلافه وبيسحبوا السرعة بطريقة مملة
أرجو أن ترد أو إرسل الإجابة على nor_add2001@yahoo.com
هى رسالة مقتبسة لكن مهمة بالنسبة لى وأرجو الرد ولاأجد كلمة تعبر الا جزاك الله خيراً

زمالك 2011 said...

100/100

Anonymous said...

بارك الله فيك يا خونا أخوك ليبي حر و أن شاء الله تكون في ميزان حسناتك ولو حاب نتعرف و نستفيدد من بعض ضيفني علي الياهو osama_layas2007@yahoo.com

مهندس أحمد جاد الله فرحات said...

موضوع شامل و مفصل مما دفعني لخطوه مشابهه
أساسيات الشبكات المحلية

medo said...

اعتذر عن التأخير يا شباب , انا الحمد لله خلصت الكلية وفي الجيش دلوقتي
أنا بشكر الناس الجميلة دي اللي علقت عالموضوع
معظام الاسئلة في ازاي اعمل باسوورد لكل مشترك وتوزيع السرعة والكلام ده
الحل في سيرفرات زي سيرفر المايكروتك مثلا وده له شرح لوحده
اما الأخ اللي بيقول من غير سيرفر فده باستخدام برنامج زي برنامج ايزي كافي مثلا ,بس ده بيبقي متكون من جزئين جزء بيتسطب عندك وجزء عند المشترك .وطبعاً ده بيكون في مراكز الانترنت وكده .

Post a Comment

Share your knowledge and help us to improve our blog

Posts

Software engineering syndicate

Software engineering syndicate